top of page
  • Writer's pictureLegal Business World

How to blog your way into business


In aanloop naar het seminar ‘De zaak op orde’ op 4 oktober 2018 publiceren wij in dit eMagazine een serie interviews met de sprekers. Voor het eerste interview gaan Julius Scholten, initiator van ‘De zaak op orde’ en Hermen Veneberg uitgever van LegalBusinessWorld.nl en mediapartner van het seminar in gesprek met Leonie van der Grinten.

Kunt u in een paar zinnen beschrijven wie en wat Meester Leoni Strafrechtadvocatuur is?

Meester Leonie Strafrechtadvocatuur is een jong kantoor dat is ontstaan uit de blog en het merk Meester Leonie. In 2014 ben ik begonnen met bloggen over de strafrechtadvocatuur in een poging om de vele vooroordelen, die bestaan over mijn vak, de wereld uit te helpen. In 3 jaar tijd heeft de blog meer dan 30.000 volgers gekregen.

In 2017 is Meester Leonie officieel ingeschreven bij de KvK en ben ik parttime gaan werken als advocaat om één dag in de week volledig aan mijn bedrijfje te kunnen besteden. Toen dat niet genoeg bleek te zijn, heb ik in 2018 de knoop doorgehakt en ben ik op 1 mei 2018 als zelfstandig advocaat aan de slag gegaan. Het doel: mijn blog en mijn core business op een goede manier combineren. Meester Leonie Strafrechtadvocatuur – ik – behandel alleen strafzaken en ben daarnaast actief als blogger, gastspreker, dagvoorzitter, geef lezingen en organiseer masterclasses pleiten, etc.

Wat is uw missie voor de komende jaren?

Mijn missie is het merk Meester Leonie nog meer uit te breiden. Mensen kennen Meester Leonie nu vooral van de blogs, maar ik wil daarnaast een serieuze speler worden binnen de strafrechtadvocatuur. Ik werkte hiervoor bij een zeer gerenommeerd kantoor, en zie het als een geweldige uitdaging om met Meester Leonie Strafrecht-advocatuur eenzelfde positie te kunnen claimen als mijn vorige werkgever.

Veel kantoren hanteren ‘unique selling points’ en ‘unique value points’, maar zijn daar eigenlijk niet echt onderscheidend mee. Wat doet u om uw eigen identiteit/uniciteit te borgen en te verhogen?

Meester Leonie Strafrechtadvocatuur staat voor toegankelijkheid. In mijn blog en op mijn website spreek ik de lezer bijvoorbeeld niet aan met u, maar tutoyeer ik standaard. Ik wil dat mensen zich op hun gemak voelen bij mij en iedere vraag (durven) stellen die ze maar willen. In het strafrecht werkt het niet, althans naar mijn mening, om vanuit een ivoren toren in moeilijke woorden uit te leggen wat je nou werkelijk bedoelt. Mijn blog is heel persoonlijk: Meester Leonie ben ik. Ik blog niet vanuit ‘wij’, maar echt vanuit mezelf. Mijn persoonlijke mening komt dan ook vaak terug in mijn blogposts. Daarbij word ik – althans dat krijg ik vaak te horen – gezien als dé bloggende advocaat. Er zijn niet veel advocaten, die hetzelfde doen als ik. Dat alleen al onderscheidt mij van de rest.

Hoe borgt u de kwaliteit van het kantoor?

Juist door te bloggen dwing ik mezelf om de actualiteiten bij te houden. Wanneer er iets gaande is in (strafrechtelijk) juridisch Nederland vind ik dat ik daar iets over moet schrijven. Nieuwe uitspraken volg ik dan ook op de voet. Mijn belangrijkste bron daarbij is Twitter. Nog voordat Rechtspraak.nl goed en wel iets online heeft kunnen zetten over bijvoorbeeld een nieuwe rechtsregel, heeft Twitter al lang en breed de gevolgen daarvan geanalyseerd. Heerlijk hoe snel dat gaat!

Vooruitblikkend: Wat ziet u voor de komende 3-5 jaar als grootste verandering of trends op het gebied van uw klantrelatie?

De advocatuur is aan verandering onderhevig. Uit rapporten van de Rabobank en de ING blijkt dat binnen afzienbare tijd de helft van de advocaten werkzaam is als zzp’er. De reden daarvan is tweeledig. Enerzijds willen particulieren (cliënten) niet meer grof geld betalen voor een duur marmeren kantoorpand, en anderzijds werken ook advocatenkantoren steeds vaker met een flexibele schil. De prognose is dat de advocaat op die ontwikkelingen zal inspelen en zich dus zal gaan vestigen als zzp’er. Om die reden heb ik in 2018 MSTRS. opgericht. Dit is een online platform waar zelfstandig gevestigde advocaten zich tegen betaling bij kunnen aansluiten, om op die manier gevonden te worden door zowel particulieren als advocatenkantoren. Er is een mogelijkheid voor particulieren en kantoren om te filteren op eigenschap van een advocaat. Je kunt filteren op aantal jaar werkervaring, uurtarief, vestigingsplaats, etc. Een soort advocaten zoekmachine. Het doel: de toegang tot een advocaat vergemakkelijken.

Wat is voor u de belangrijkste bron om bij te blijven en hoe houdt u ‘de zaak op orde’?

Zoals eerder genoemd maak ik veel gebruik van Twitter. Deze vraag iets breder getrokken ben ik een sterk voorstander van een goede werk-privébalans. Ik kan niet mijn zaak op orde hebben of krijgen als ik privé niet lekker in mijn vel zit. Ik sport daarom twee keer in de week, ga een keer in de week naar yoga, en zorg ervoor dat ik voldoende tijd doorbreng met mijn partner, vrienden en familie. Het leven is meer dan alleen maar werken en carrière maken, hoewel ik ook heel veel energie haal uit mijn twee bedrijven.

Hoe ervaart u de druk van concurrentie?

Intern voel ik geen druk, want ik ben alleen. De strafrechtwereld is een hele kleine wereld. Je komt elkaar continu tegen bij de rechtbank, een PI of het politiebureau, en het onderlinge contact (althans in Brabant) is goed en gemoedelijk. Natuurlijk vis je allemaal in dezelfde vijver, maar mijn cliënten kunnen net zo goed overlopen naar andere advocaten als hun cliënten naar mij. Vanuit dit oogpunt voel ik geen druk, juist doordat ik weet waar ik mij in onderscheid. Van concurrentie op prijs is ook vrijwel geen sprake aangezien meer dan 90% van de zaken op basis van toevoeging is.

Hoe meet u de waarde van uw dienstverlening bij uw cliënten? Maakt u dit kenbaar en zo ja hoe doet u dat?

Mijn cliënten zijn over het algemeen recht door zee. Als ze tevreden zijn (of minder tevreden) dan hoor ik dat van ze. Ik werk niet met reviews o.i.d., alhoewel ik voor MSTRS. nog wel in overweging heb of ik dat wil gaan doen of niet. Als particulier en advocatenkantoor moet je natuurlijk érgens je keuze op baseren. Het kan alleen echter zo zijn dat particulieren de waarde van de dienstverlening afstemmen op het uiteindelijke resultaat. Met andere woorden: als je een vrijspraak hebt behaald ben je een topadvocaat, bij een veroordeling de slechtste die ze ooit hebben gehad. De waarde van de dienstverlening hangt echter van veel meer af dan alleen de uitkomst van de zaak; een zaak kan compleet kansloos zijn waar je alsnog het beste uit hebt weten te slepen, of andersom.

Inzet op vernieuwing is noodzakelijk, maar wordt tegelijk ook vaak gezien als kostenpost. Innovatie-uren zijn tenslotte niet declarabel. Hoe gaat u hiermee om?

Inderdaad ben ik, in mijn geval, heel veel tijd kwijt met bloggen. Ik zie dat als een investering om a) de broodnodige tekst en uitleg te geven over mijn werk en b) bekendheid te genereren bij potentiële cliënten. Het scheelt dat ik bloggen/schrijven heel leuk vind om te doen. Als een blogpost dan ook nog eens veel wordt geliked of gedeeld kan die blog ‘succesvol’ voelen. Toch blijft het lastig omdat cliënten mij niet zullen benaderen naar aanleiding van één enkele post. Het is de bekendheid die je genereert door regelmatig en voor langere tijd te bloggen en daardoor een ‘following’ te krijgen, dus de directe verdiensten zijn niet meetbaar.

Advocaat en ondernemerschap, hoe ziet u dit?

Ik ben net begonnen als fulltime zelfstandig ondernemer dus ik vind deze vraag op dit moment nog wat lastig te beantwoorden. Wel kan ik dit zeggen: wat ik uit kan besteden, besteed ik uit (mits ik het enigszins kan betalen uiteraard). Een simpel voorbeeld: mijn (fiscale) administratie. Tegen de tijd dat ik heb uitgevogeld waar en hoe ik de kostenpost ‘auto’ moet opschrijven, heb ik alweer twee blogs kunnen schrijven. Voor een relatief klein bedrag kan ik mijn administratie volledig uitbesteden, zodat ik mij bezig kan houden met zaken waar ik beter in ben en waar ik weer omzet uit kan halen. Ik kom uit een ondernemersgezin en mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat je niet het wiel opnieuw moet gaan uitvinden. Het is niet erg om hulp te vragen, zolang je zelf maar het overzicht behoudt.

Tot slot: Wanneer is uw dag geslaagd?

Wanneer ik het gevoel heb dat ik een succesje heb behaald. Dat kan heel verschillend zijn: een nieuwe aanmelding voor MSTRS., een pleidooi waarbij ik heb kunnen vlammen, een vrijspraak, een cliënt die mij na afloop van de zitting in de armen valt omdat hij zo blij is dat het achter de rug is, een blog die 100 keer wordt gedeeld op social media, een lezing voor allerlei enthousiaste studenten, een masterclass pleiten waarbij iedereen mijn tips supergoed oppakt, etc. Als ik diezelfde dag ook nog kan afsluiten met ofwel een crossfitsessie in de sportschool ofwel een wijntje op het terras, ben ik een gelukkig mens.

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het eMagazine editie 3

bottom of page